Thursday, May 13, 2010

Panduan Urusan dari UK ke Malaysia

Berikut adalah nasihat (yang telah dibuat sedikit penyuntingan) daripada Ustaz Lutfi berdasarkan pengalaman beliau pulang ke Malaysia.

Di UK

1. Pilih syarikat yang establish di UK dan di Malaysia. Umpamanya syarikat Palshipping (setakat pengalaman beliau, servis Palshipping memuaskan).

2. Barangan di Malaysia dan di UK dibawah satu pengurusan. Hubungi syarikat yang diyakini. Dapatkan sebut harga untuk kontena 40' atau 20'.

  • Harga berbeza mengikut harga minyak dan saiz kontena berkenaan. Kebiasaannya harga 20' lebih murah berbanding 40'; sebab kos trailler untuk menarik kontena lebih kurang sama saja.
  • Kontena 20' biasanya muat untuk sebuah kereta dan beberapa kotak. Space untuk kereta 15' jadi ada baki 5' untuk kotak (amat terhad) .
  • Minta juga quotation untuk ship kereta sahaja bagi tujuan perbandingan harga.

3. Wrap barangan dengan cermat menggunakan bubble wrap.

4. Kotak jgn terlalu besar dan berat. Gunakan yang sederhana sahaja. Contohnya kalau kotak terlalu besar, isikan barangan yang ringan sahaja. Ini memudahkan proses mengangkut barangan.

5. Buat appointment dgn Ninewells garage untuk loading kereta ke dalam kontena. Fix masa dgn shipping dulu baru fix masa dengan garage. Kalau boleh hari Sabtu sebab hari Ahad garage ditutup. Jika ada servis seklipun bayarannya mahal. Pada Januari 2010, kos yang dikenakan adalah £50 sahaja.

Di Malaysia

1. Apabila bawa kontena ada CLEARANCE FEES yang perlu dibayar on top of harga kontena tadi (sewaktu nak keluarkan barangan bersama kereta nanti). Kita perlu bayar kepada agent shipping di Malaysia.

2. Nilai clearance ni mengikut saiz kontena, bukan kuantiti barang. Contohnya 1 kereta + barang dikira satu

3. Jadi elok dapatkan quotation utk clearance fee daripada shipping company yg dipilih (sesetengah syarikat untuk bayaran kontena telah dimasukkan clearence fee di Malaysia/Port Klang. Jadi perlu dapatkan penjelasan yang terperinci.

4. Kalau kita ship kotak sahaja - tidak ada clerance fees- door to door, (mungkin dah include sekali dlm harga shipping tu).

5. Kalau ship kereta sahaja -memang ada clearance fee- boleh tanya syarikat shipping sebab harga berubah-ubah mengikut ekonomi semasa

6. Sewa lori utk bawa barangan keluar dari Port Klang, harga bergantung kepada lokasi/distance.

Ringkasnya:
KOS yang perlu dibayar

  • Harga Kontena (ikut saiz)
  • Clearance fee
  • Harga loading kereta ke dalam kontena
  • Sewa lori masa di Malaysia
"Berdasarkan pengalaman, bayaran kasar untuk semua kos di atas lebih kurang RM 13 ribu. (mengikut kadar currency masa itu). Sekarang ni currency dah murah, mungkin kos murah sikit lagilah agaknya (kos belum termasuk cukai kereta)"

Sedikit nasihat:

  • Kalau ada barang-barang berharga eloklah guna kontena, insya Allah selamat, tiada kerosakan. Kalau ship kotak sahaja seandainya barangan itu berharga dikuatiri pecah atau rosak.
  • AP dan cukai bila dah balik nanti barulah boleh diuruskan.
(Diedit oleh Mohd. Mahzan)

1 comment:

Unknown said...

Ni kira harga kontena dia caj dari rumah hingga ke port klang la ye? kira kita tak perlu nak cari lori dan sebagainyekan?